/i/Tespit

  1. 1.
    +2 -2
    Öncelikle ben üni 3'e giden yazılım okuyan bir kardeşinizim ilgi gelirse ilgilenen varsa devam edicem.Partlar hazır

    1. GiRiŞ

     

    1.1. Oyun Yapma Mantığı

         Bazılarınız (hatta ben de dahil) küçüklükte atari oynarken kafanıza: "Bu oyunu acaba nasıl yapıyorlar?" gibi sorular takılmıştır. Sonra ergenlik çağlarınıza girerken oynadığınız 3D oyunlarda bu hissiniz daha da güçlenmiştir. "Oyun Yapma" kavramı nerden ve nasıl çıktı bilmiyorum. Aslında ben de oyun yapmanın imkansız olduğu kanaatine varırdım. Ama insan bir şeyi öğrenince, gerisi gerçekten de su gibi geliyormuş. ilk olarak oyun yapma işini şöyle düşünüyordunuz sanırım: "Ben şimdi birkaç resim yapsam, sonra bir yere o resmin ne yapacağını türkçe olarak yazsam, acaba bir oyun olur mu?". Dediğiniz mantık doğru. Ama Türkçe olması dışında. Maalesef türkçe olarak yazılan ve oyun yapmaya yarayan bir kodlama dili yok. Ne dediğime dikkat edin: "Kodlama". Oyunlardan size 2D bir örnek veriyim. Mesela bir karakter olacak (tabi 2D). Sonra bir yol olacak. Bir de bitiş noktası olacak. Şimdi siz bunların grafiklerini yaptınız. Bunların hareket etmasi ve oyun işlevinin çalışması için koda ihtiyacınız vardır. Ama bazı yerlerde bu böle değildir. Oyun yapmak için ilk olarak bir oyun motoruna ihtiyacınız vardır. Örnek olarak: 3D Game Studio, Delta 3D, Game Maker, Adventure Game Studio vb. Bunlardan örnek olarak "Game Maker"ı vereyim. Game Maker'da kodlama yerine seçenekler var. Ama orada da kod yazma sistemi var. Game Maker'ın, bu hazır seçenekleri arasında istediğiniz bir şeçenek yoksa, işte kod yazmak burada çok işinize yarayacaktır. 

         Aslında oyun yapmak deyince hemen 3D oyunu aklınızdan geçirmeyin. Oyunlar 3D ve 2D olarak ikiye ayrılırlar. Zor olanı tabiki de 3D'dir. Ama mantığını kavrayınca hiçbir sorun yoktur. Çünkü asıl zorluk mantığındadır. Game Maker 2D oyun yapma programıdır. Fakat bununla 3D oyunlar da yapılabilir. işte bu noktada daha çok kod bilmeniz lazım. Sanırım oyun yapma mantığını kavradınız. Ama ben şu an burada sadece oyun yapmanın kod kısmından bahsettim. Oyun yapmak için birçok grafiğe de ihtiyacınız vardır. Ne demek sitediğimi ilerki bölümlerde daha iyi kavrayacaksınız.

    1.2. Oyun Yapımına Başlamak

         Oyun yapımına başlamadan önce en gerekli kural; küçük küçük projelerden başlamaktır. Yani başlayanlar hemen FiFA, CRYSiS gibi oyunlar yapmaya çalışmasın. Bu kuralı görmezden gelen biri, isterse bunu deneyebilir. Yani hemen büyük projeler yapmaya çalışabilir. Ben sadece uyarıyorum yani. Gerisi sizin kararınıza kalmış. Herneyse... Oyun yapımına başlamadan önce bazı hazırlıklar yapmak gerekir. ilk olarak, oyununuzu yapabileceğiniz bir oyun motoru belirleyiniz. (oyun motorları ve açıklamalarını, sonraki bölümlerde göreceksiniz.) Oyun motorunuzu belirledikten sonra, bu oyun motoru hakkında bilgiler edininiz. Bunun amacı ise; oyun motoru hakkındaki bilgileri öğrenip, oyun motorunda daha verimli ve hızlı bir şekilde çalışmaktır. Daha sonraki husus ise oyun motorunda kullanılacak kodlama dilini öğrenmek. En sona kalan kısımlar ise; grafikler ve oyunu birleştirmedir.

         Hazır grafikler demişken grafiklere ufak bir geçiş yapalım. iki tür oyun olduğu gibi iki tür de grafik vardır. Bunlar: 2D ve 3D grafiklerdir. Tabi günümüzün teknolojileri ile bu boyutlar çoğalmaktadır. Mesela en son bilgilere göre 6D kavramı çıkmış. Bu kavram genellikle oyunlarda kullanılacakmış. Neyse, biz geçelim grafiklere. 2D grafiğin en iyi açıklaması: iki boyutlu görünümde olan garfik türüdür. Koordinat düzleminde, X ve Y doğrularıyla oluşan şekillere de 2 boyutlu şekil denir. 3 boyut ise; bu koordinat düzleminin tam ortasından bir doğru daha geçer. Bu doğru, cisme en kazandırır. Buna ise 3D denir.  2 boyutlu şekilleri, "Microsoft Paint" gibi resim ve grafik programlarıyla yapabilirsiniz. Yani 2 boyutlu şekillerin özel bir programı yoktur. Ama 3 boyutlu şekiller böyle değildir. Bu şekilleri yapmak için özel programlara ihtiyaç vardır. Bu programların özel modülleri sayesinde, 3D şekil yapmak çok basit hale gelir. Koordinat düzleminin tam ortasından geçen doğruya ise "Z doğrusu" adı verilmiştir. Bu programlar Z doğrusu vardır. 

         Oyun yapımına bu yöntemlerle ve yavaş yavaş başlarsanız sizin için daha iyi ve kolay olur. isterseniz bu söylediklerimi umursamayabilirsiniz. Bu size kalmış bir şey. Şimdilik bu giriş kısımları bitmiş saylır. Oyun motorlarını da anlattıktan sonra bitecek. Bu "GiRiŞ" kısmı bittikten sonra oyun yapımında daha ayrıntıya gireceğiz.

    1.3. Oyun Motorları

         Daha önce de bahsettiğim gibi oyun motorları, oyun oluşturmamıza yarayan araçlardır. Bir oyun motorunuz olmadan oyun yapamazsınız. EA ve CRYTEK gibi büyük firmalar, oyunlarını kendi geliştirdikleri oyun motorlarıyla yaparlar. Yani sanmayın ki onlar oyun motoru olmadan oyun yapıyor. Şimdi kısa olarak 2 oyun motorunu inceleyelim:

    3D GAME STUDiO:

         Bu, 3D oyun yapma programıdır. 3D Game Studio ile basit 3D oyunlar yapabilirsiniz. Tabi bu program internete 30 günlük deneme sürümleriyle veriliyor. Bu programda WED, MED ve SED olmak üzere 3 ayrı program vardır.

         MED, oyununuz için 3D modeller oluşturmanıza yarar. işte oyun yapımının grafik yeri budur. MED'in bu programda bulunma amacı da aynıdır zaten. 3D modeller yapıp, oyuna aktarmak.

         SED, oyununuz için kodlarınızı yazacağınız bölümdür. Size bahsettiğim kod bölümü yani. Her oyun motoru aynı kodlama dilini kullanmaz. C++ kullanan da vardır OPENGL de... 3D Game Studio ise kendine özgü "Lite-C" kodlama dilini kullanır. (Bu kodlama hakkında daha ayrıntılı ve türkçe bilgi için: http://www.acknexturk.com adresine bakınız.)

         WED ise tüm bu grafik ve kodların toplandığı, oyununuzun haritasının hazırlandığı, daha doğrusu oyununuzun birleştirildiği yerdir. Burada oyun ".EXE" türüne çevrilip, kullanıma hazır hale gelir. Programın en önemli yeri de budur zaten. (3D Game Studio programı için daha ayrıntılı bilgiye http://www.3dgamestudio.com adresinden ulaşabilirsiniz.)

    GAME MAKER:

         Bu program ise 2D ve 3D oyun yapma programıdır. Özellik kısıtlamalı versiyonu ile piyasaya sürülen bu program, genel olarak 2D, fakat gelişmiş olarak 3D oyunlar yapmanıza sağlar. 2D oyunları kodsuz bir şekilde hazır seçeneklerden kolayca yapabilirsiniz. Fakat 3D yapmak için bazı kod ve ayarlar gereklidir. Oyun yapımına başlangıç adımınızı bu programda atmanızı tavsiye ederim.

    2. OYUN YAPILIŞ EVRELERI
    ILGI GELIRSE BURADAN DEVAM...
    ···
   tümünü göster